Saturday, June 24, 2006

Midsommar

Midsommarafton inleddes med regn och grå himmel, som sig bör i detta avlånga land.
Jag slog upp mina blå relativt sent på förmiddagen pga en alldeles för sen hemkomst efter en natt i glada vänner lag. E var med under kvällen, härligt att träffa honom igen.


Traditionell midsommarlunch hos farmor och farfar med sill och färskpotatis samt jordgubbar till efterrätt. Maten, och då speciellt jordgubbarna, måste vara det absolut trevligaste med denna högtid.


Cyklade hem relativt sent från jobbet denna midsommarafton, solen höll på att gå ned och jag passade på att göra någonting jag inte gjort på många år. Jag plockade sju sorters blommor för att lägga under huvudkudden och för att drömma om den man jag i framtiden ska gifta mig med.
När jag var mindre och vi firade midsommar på landet plockade jag med mormors hjälp alltid dessa sju blommor, det var en tradition lika självklar som sill till lunch och dans kring midsommarstången.

Om jag drömde något och vem jag drömde om? Det låter jag vara osagt, men jag kan avslöja så mycket att jag inte var helt missnöjd när jag vaknade morgonen efter.

No comments: