Wednesday, July 05, 2006

Yrkesutbilning och körkort

Dagens eller kanske veckans absolut dummaste kommentar myntade en jobbarkompis innan klockan 07:00 imorse. Hon berättade med stolthet i rösten om sig 17-årige son som gick som lärling hos en elektrikerfirma och jag lyssnade med halvt öra medan jag fick i mig dagens första kopp kaffe. Då säger personen i fråga något som gör att jag genast kvicknar till;
"Ja, det viktigaste är ju att ens barn skaffar sig körkort och en riktig yrkesutbildning. Jag kan inte förstå hur man som förälder kan låta sina barn läsa en linje på gymnasiet som inte ger en utbildning utan bara en massa teori."

Jag tittar ilsket upp på henne och frågar hur i hela fridens namn samhället ska kunna gå runt utan att ha människor som läst på högre nivå än gymnasenivå.
Vem ska bota oss när vi blir sjuka?
Vem ska konstruera våra hus?
Vem ska tillverka läkemedel?
Vem ska skydda oss på gator och torg?

Jag är dessutom en av dem med, enligt henne, dåliga föräldrar som låtit mig läsa något annat än en yrkesinriktad utbildning, vilket jag givetvis lät henne bli medveten om. Med största sannolikhet hade hon inte vett nog att inse det pinsamma i situationen och bara det säger väl ett och annat.

Nu säger jag inte att det inte behövs människor som arbetar som byggjobbare, vårdbiträden, elektriker, taxichaufförer osv. Det jag menar är att samhället behöver en mix av alla sorters yrkeskategorier för att hålla sig på fötter utan välvilliga föräldrar som ser till att deras barn väljer det ena eller det andra.

Du milde, det finns verkligen folk till allt!

No comments: