Tuesday, September 09, 2008

Dokumentär

Tittade på dokumentären "Jenny, Gud och tystnaden", sevärd och ger tid till eftertanke.
Jenny är gift (rättelse av mig: har ingått partnerskap) med Linda, pluggar till präst i Uppsala och ingen i hennes klass är för välsignelse av homosexuella.

I Sverige är kyrkan skild från staten och därför tycker jag inte att det är konstigt att homosexuella inte har rätt till välsignelse av landets präster. Däremot finns det präster som vill välsigna alla slags äktenskap och då ska han/hon givetvis göra det. I det här fallet är det upp till kyrkan huruvida an väljer att göra.
I min värld är all kärlek lika vacker.

Det som upprör mig är att homosexuella och heterosexuella inte ingår äktenskap på lika villkor och därmed på den punken inte är lika inför lagen. Jag hoppas på att lagstiftningen gällande könsneutrala äktenskap snart går igenom.

No comments: