Thursday, September 18, 2008

Följetong

Svenska Annika Östberg fick återigen avslag på sin ansökan om tidsbestämt straff, hon har nu suttit i amerikanskt fängelse i 27 år. Nästa gång hon kan ansöka är om ytterligare två år.

Hennes önskan om överföringen till Sverige tycks också vänta på sig. Sveriges och USAs rättssystem ser verkligen helt olika ut, på gott och ont. Jag är av den åsikten att straff ska vara kännbara och att man ska avtjäna sitt straff vid gällande lagstiftning, dock ställer jag mig frågande till om 27 år för medhjälp till mord inte kan räcka?

10 comments:

Anonymous said...

Låt henne sitta. Hon är dömd för medhjälp till mord i två fall. Varför skall hon komma hem till Sverige?

Vi gör massor av val här i livet. En del bra, en del dåliga. Hon har gjort några verkligen dåliga val.

Men det är hennes grej. Låt henne ta ansvar för hennes handlingar.

Om jag hade varit "rådande allena" i ett samhälle hade jag låtit offrens familj skjuta henne.

Anonymous said...

Ett tillägg till min kommentar ovan:

Om det hade varit din pappa hon hjälpte till att döda så hade du...?

Amatör said...

Hmmm Anonymus, ja du. Jag antar att du är guds pojke eller flicka? Tjena mittbena.

Fakta är att hon inte mördade någon. Det var hennes pojkvän som gjorde det. Jag tror att du har gjort lika många dumma saker eller mer och värre än vad Annika har gjort i sin livstid. Borde du då sitta i fängelse i 27 år?

Självdistans grabben (eller tösen). Det är ju svårt att veta ditt kön när du har det åtrovärda namnet "Anonymous".

Anonymous said...

Vi vet inte om hon mördade nån eller inte, det har vi bara hennes ord på eftersom hennes pojkvän tog livet av sig i häktet. Vad vi däremot vet är att hon erkände brotten i domstol och blev dömd därefter.
Visst, USA har hårda straffsatser, men det är deras rätt att ha det, skulle Östberg få ett tidsbestämt straff och bli förflyttad till Sverige så skulle vi med vårt veka system ha henne på frigång inom ett halvår.
Som de säger i staterna: "If you can´t do the time, don´t do the crime..."

Anonymous said...

Förlåtelse finns aldrig i det religiösa USA. Den fundamentalistiska amerikanska högern är ju verkligen för hårda och långa straff. Ingen nåd eller förlåtelse finns i den bibeltroende staten! Men predika Jesus kärleksbudskap, det kan dom.. Dom jävla hycklarna!!

Skönt att John McCAin valde Sara Palin som vicepresident, hon som är religiös och Bibeltroende, hon som är fanatiskt motståndare till abort, hon som tror på skapelseberättelsen och att Jorden är 6000år gammal, som lobbar för fler vapen i USA och kan tänka sig krih mot Ryssland.

Även amerikanderna är nog trött på den religiösa krigshetsande straffälskande högerskiten, så Obama kommer att vinna. Detta kan leda till en förändrig på sikt i detta "frihetens paradis"

Men som sagt,klart att Östberg sitter kvar.. livet ut. I frihetenms och kristenshetens förlovade land finns ingen nåd, aldrig någonsin. Hallelujah!!

Anonymous said...

Varför ska vi ägna kraft åt en grovt kriminell person som har förstört livet för ett antal personer? Har svårt att förstå att Sverige ska ställa upp på hennes önskan att slippa sona brottet i det land där hon utförde det. Ägna krafterna åt politiska fångar i Kina och på Cuba i stället!

Anonymous said...

hej,
intressant diskussion mellan er två.
Nu är väl fallet så känsligt eftersom det rör sig om ett mord på en polis och den amerikanska staten måste verkligen sätta hårt åt polismördare och deras "medhjälpare" efetersom de anser att detta har en preventiv effekt.
jag håller med anonymous att straff ska kännas och att det läggs ner alledles för mycket skattepengar på Annika. Däremot undrar jag vad hon ska till sverige att göra? knappast så att hon kommer tillföra något här....

Anonymous said...

Jag vill klargöra att jag inte på något sätt ställer mig förstående eller tycker att Annika gjorde rätt. Jag ställde mig frågande, det innebär alltså inte att jag per automatik tycker att USA ska släppa henne vind för våg. Jag är fortfarande frågande.

Anonymous said...

I varje förhör så förnekar Annika sin roll i morden. Hon var mycket mer deltagande än vad hon vill göra gällande. Självklart kan dom inte frige någon som står och ljuger the board of parole rätt upp i ansiktet.

peddan said...

Hon borde sitta inspärrad livet ut. USA har ett rättsystem som står på offrens sida, tillskillnad mot Sverige som fjantar för mördarpacket