Tuesday, October 07, 2008

Den smala lyckan

Det är ta mig tusan inte lätt att vara ung och kvinna (och antagligen inte ung och man heller) idag. Krav, förväntningar, måsten, påtryckningar och uppoffringar. Ännu svårare är det att vara tonåring och tjej idag, alla ovanstående måsten i kombination med en ofta förvrängd självbild och svårigheter att veta vem man är.

Jag är glad över att jag är 24 och inte 14 längre.

Så gott som dagligen läser man om tjejer som mår dåligt och hur den siffran bara ökar, hur de äter eller inte äter alls eller kräks efter de har ätit eller bara äter gröna äpplen, tjejer som skär sig eller tränar så hårt att de kollapsar.

I min omgivning fanns det ett antal unga tjejer som hade allvarliga problem med maten och drabbades av anorexi i unga år. Tjejer som blev en skugga av sitt forna jag och som omgivningen hade svårt att hantera.

Vad kan man då göra för att minska ohälsotalet bland unga tjejer? Varför har det blivit såhär? Det måste till en förändring på många plan och frågan är hur vi når dit.

No comments: